Inspirasjon og kreativitet i pianoundervisningen

Her kan du lese Svenska Pianobulletinen (EPTA Sverige)

EPTA-Internasjonal konferanse 2017 i Helsinki

EPTA-Internasjonal konferanse 2017 ble holdt i Helsinki 10.-13.august. Dette var den 39.internasjonale konferansen, og temaet denne gang var «Inspiration – teaching, learning and playing». Det var et omfattende program som delvis måtte gå parallelt i 2 saler i konservatoriet i Helsinki. Representanter fra de fleste land i Europa deltok, og det var også presentasjoner fra Tyrkia, Israel, USA, Canada, Mexico, og Argentina.

Det var ikke mulig å få med seg alle programposter, men noen av høydepunktene for min del var:

  • et innslag om å lære eleven å spille a vista,
  • en konsert med unge pianoelever som fikk spille solo med unge strykeelever  (dette verket ble også framført under EPTA-Norges konferanse i Oslo i april 2018)
  • presentasjon av finsk pianotradisjon og finske komponister i 20.århundret
  • presentasjon av ukjente komponister og repertoar fra USAs historie
  • et innslag om å kombinere vanlig skolegang og musikkstudier
  • et innslag om å få med foreldrene på laget
  • og ikke minst en flott solokonsert i den berømte «Rock Church»

Otto Graf representerte Norge med en presentasjon av sin bok «Autographs». Dette ble godt mottatt, og både bøker og cd var populære blant deltagerne.

Som vanlig ble det også holdt general forsamling i forbindelse med konferansen, der det blant annet ble bestemt hvor de kommende EPTA-Internasjonal konferansene skal arrangeres.

 

EPTA-Internasjonal konferanse 2018 skal holdes i Valetta (Malta) 27.-30. september, og temaet der blir «Piano Prodigies» nærmere info: http://www.epta-malta.com/registration-form.html

I 2019 planlegges konferansen i Wien, 24.-27.oktober, mens konferansen 2020 blir i Bonn, 22.-25.april.

 

Elin Persson

Leder, EPTA-Norge

 

EPTA – INTERNASJONAL KONFERANSE AMSTERDAM 22.-25.OKTOBER«KEY CONNECTIONS»

Amsterdam var stedet for EPTA-konferansen 2015, og det faglige foregikk isentrale og flotte lokaler i «Conservatorium van Amsterdam».Konferansen var delvis to-delt med parallelle program fredag og lørdag, der den ene delen inneholdt lecture-recitals og den andre var mer workshop-basert.Det var selvfølgelig umulig å få med seg alt – slike internasjonale konferanser er jo ofte et storslagent utvalg av interessante presentasjoner og fremføringer. Men høydepunktene for meg var:

 Murray McLachlan, UK: «On Sound» - et veldig interessant foredrag om hvordan pianister (inkl piano-lærere) kan og bør lære av andre instrumentalister, sangere, dirigenter, dansere – og andre kunstarter, særlig billedkunst og arkitektur – for å utvikle en klang med mange fasetter. Her er et utsagn dere kan filosofere over:«The pianist needs to be so much more than just a pianist in order to truly be a pianist in the proper sense»»

 Kris Verhelst, Belgia: «Bach and Dance» – en lecture-recital der hun spilte eksempler, demonstrerte trinn og viste noteutgaver på storskjerm om J.S.Bachs Suiter. En stor del av hans komposisjoner er faktisk dansemusikk, og hun snakket om dansetradisjoner og –moterpå Bachs tid, særlig var det franske populært (påvirkning fra Ludvig 14.). Hun mente at også Bach hadde kjent til danseformene via de miljø han var en del av ved flere tyske hoff, og ved reiser rundt om.

Andre interessante fremføringer var:

 Luis Pipa, Portugal: «The Iberian flavour emerging from Domenico Scarlatti’s and Carlos de Seixas’ harpsichord sonataa played on the modern piano»

 Geoffrey Madge, Australia/NL: “Ferrucio Busoni and the art of piano playing”

 Bart van Oort, NL: “Understanding classical and early romantic dynamics 1750-1830”

 Justin Krawitz, Sør-Afrika/USA: «Linguistics in teaching»

Og det var selvfølgelig også interessante konserter både dag- og kveldstid,og et lite utdrag av programmene:

 Ida Gamulin, Kroatia: Klavermusikk av Bellini og Rossini

 Hande Dalkilic, Tyrkia: Tyrkiske komponister

 Alberto Urroz, Spania: «Sound and Silence» - et program med levende bilder til musikk av Ravel, Bartok og Janacek

 Diana Zandberga, Latvia: «Baltisk samtidsmusikk» – som hun framførte i ballerina-antrekk og danset til midt i presentasjonen!

 Og vår egen Einar Steen-Nøkleberg: «Solspill» av Lasse Thoresen. Det er vel knapt noen som spiller så vakkert, inspirerende og lekent samtidsmusikk (i tillegg til alt annet han fremfører). I alle fall opplevde jeg at det også denne gangen kom utenlandske kolleger bort til meg etterpå og lurte på hvor man kunne få tak i notene til dette stykket – det samme skjedde da Einar spilte «Listen» av Nordheim på EPTA-konferansen i Düsseldorf mai 2013…..

Som en ekstra spiss på det hele ble vi invitert med på kanaltur fredag kveld (et must i Amsterdam). Nydelig båttur på rolige kanaler i god høsttemperatur var en fin opplevelse, og med et stopp i en kirke fra 1409 og konsert på et Müller-orgel fra 1734 var kvelden bortimot fullkommen.

Det ble også avholdt møte for EPTA presidentene, og vi diskuterte bl.a. et skifte av logo (samme bokstaver, men ny og tidsmessig utforming). Fremtidige konferanser var også et tema, og planen fremover ser slik ut:

2016: Island (22.-25.september)

2017: Finland (10.-13.august)

2018: Malta (oktober)

2019: Østerrike

Da er det vel bare å håpe på at vi kan bli en stor delegasjon fra Norge til Reykjavik neste høst.