Vi byr på enkel bevertning.
Etter foredraget oppfordrer vi til diskusjon om emnet: «Vi underviser i gammel musikk, men underviser vi på gammeldags måte?» – Hva er gammeldags, og hva er simpelthen klassisk og står ved sitt uansett tid?
GRATIS INNGANG FOR STUDENTER OG MEDLEMMER AV MPOSLO.
100,- FOR EKSTERNE (BETALES MED VIPPS VED INNGANGEN).
Etter å ha studert hos flere europeiske fiolinpedagoger havnet Maia Bang (1877-1940) til slutt hos Leopold Auer i St. Petersburg. Her fikk hun oppfylt alle sine krav og ønsker. Det ledet til hennes berømte FIOLINMETODE, som er spekket med Leopold Auers undervisningsprinsipper, repertoar fra den klassiske musikken, en hel del norsk folkemusikk, og klarhet, struktur og estetikk.
Her skrives det METODE med store bokstaver fordi vi her har med en metode å gjøre, i ordets rette forstand.
Metoden er i 6 hefter og er brukbar både fra grunnskolen og til musikklinjen på videregående skoler og på høyere institusjoner. Fiolinlæreren kan være sikker på at han i prosessen får lært bort alt som eleven trenger til å få ferdigheter på sitt instrument og i teori og musikkforståelse. Maia Bang har tenkt på alt. Det gjør det derfor lettere for læreren å selv å være en utøvende musiker. Det er heller ikke noe i veien for at man kan bruke en annen bueteknikk en hun oppgir, alle øvelsene er like nyttige.
Metoden ble først gitt ut i New York på engelsk og spansk, og senere ble de to første heftene også utgitt på norsk og svensk. I 1975 hadde metoden blitt gitt ut i 28 opplag, i 160.000 eksemplarer.
Metoden gis stadig ut flere steder i verden, f.eks. USA, Tyskland og i Middelhavslandene og er brukt i online undervisning. Maia Bang er derfor høyt skattet i utlandet, men tvilt på i hjemlandet Norge. Som ordtaket sier: «Ingen blir profet i eget land.»
Foredraget avsluttes med et opptak av Folkevisestemning av H. Sæverud, spilt av Anna Rögnvaldsdóttir og Einar Steen Nökleberg ved klaveret.
Om meg, Anna Rögnvaldsdóttir: Jeg er utdannet fra Reykjavik Music College, og Guildhall School of Music & Drama og Trinity College i London. Jeg har spilt i profesjonelle orkestre, holdt egne konserter, og vært pedagog på Barratt Due musikkinstitutt og i forskjellige kulturskoler. Musikkhusets forlag har gitt ut en bok om Maia Bang av meg, og Norsk musikkforlag en samspillsbok for barn, antologien «Fokus fiolin». Jeg har også laget et tillegg til Maia Bang, «God dag fiolin», som jeg har brukt på barn ned til 4 års alder. Jeg kan også si at Maia Bangs metode har utbedret min egen teknikk.