Nasjonal EPTA-konferanse 2021 – Program:

European Piano Teacher's Association inviterer alle pianister og pedagoger til en helg med faglig påfyll, inspirasjon, diskusjon, lytting og deltakelse.

Fredag 29.oktober

14.15 Registrering starter

15.00 Åpning av konferansen
Hilsener ved leder for EPTA Norge, Otto Graf og rektor ved Edvard
Munch vgs, Ellen Lysne

Elever fra Edvard Munch vgs spiller Konsert for fire klaver og orkester i a-moll, av J. S. Bach
Klaversolister:
Hymn Ming Jie Sun, Isabelle Calapar Eriksen, Markus von Zernichow, Sofia Stølan Nordlien, Mia Nguyen
Kammerorkester:
Fiolin: Anja Oline Rogmo, Fanny Christine Hjort , Iben Sofie Nygård
Bratsj: Hjalmar Bjerner
Cello: Pia Carrasco-Isachsen
Kontrabass: Kasper Bruun Klemmensen


15.30-16.30 «Musikk og hjernen» – foredrag ved Geir Olve skeie

16.45-18.15 «Laptop som verktøy i pianoundervisningen« – workshop ved Christian Stähler

18.30-19.15 «Fannys år» – Konsertforestilling om Fanny Hensel og hennes verk «Das Jahr», ved Monica Tomescu-Rohde

Lørdag 30.oktober

09.30 Morgenkonsert – Sherwin Ngan, piano, spiller Chopins Polonaise i Ass-dur op. 53

09.45-10.15 Presentasjon av lærebøker – Astrid Tveter presenterer sine pedagogiske spillebøker

10.30 -13.00 Mesterklasse – Christian Ihle Hadland

13.00-1400 Lunsj på Edv. Munch vgs

14.00-15.00 «Hva er musikk godt for?» – foredrag ved Øivind Varkøy

15.15-16.45 Timani og avspenning – workshop ved Miriam Hlavaty : «Raske fingre og tunge armer – hvordan benytte anatomisk kunnskap for å oppnå en tryggere og mer behagelig pianoteknikk»

17.00-18.00 Bruk av iPad og undervisning online på piano – ved David Magyel

18.00-18.30 Konsert – Eirik Haug Stømner fremfører et program hvor Beethovens Bagateller op. 126 kombineres med Wolfgang Plagges «Reflections» op. 113 over Beethovens op. 126

19.00
Middag på Edv. Munch vgs – forhåndsbestilling

Søndag 31.oktober

10.00 Morgenkonsert – Prisvinner i Ungdommens musikkmesterskap, kontratenor og baryton Bård Elias Nystøyl

10.15-11.15 Mesterklasse i rytmisk piano – Jan Gunnar Hoff

11.30-12.30 Workshop i undervisning av jazz/improvisasjon for konferansedeltakerne med Jan Gunnar Hoff

12.30-13.00 Konsert – Edvard Munch Duo, Kari Dajani og Thomas Knudsen, fremfører Stravinskijs Vårofferet

Konferanseslutt kl. 13.00
Lunsj



Presentasjon av årets program og bidragsytere:


Geir Olve Skeie

MUSIKK OG HJERNEN: Med utgangspunkt i boken «Musikk og hjernen», tar Geir Olve Skeie oss med på en reise inn i kroppens «hovedsentral». Er pianisters hjerne annerledes koblet enn andre musikere?

Geir Olve Skeie er nevrolog, PhD, overlege ved Nevrologisk avdeling, Haukeland universitetssjukehus, og professor II ved Griegakademiet, hvor han underviser om musikk og hjernen. Han er i tillegg utdannet pianist fra Griegakademiet i Bergen, der han studerte med Jiri Hlinka.


Christian Stähler

LAPTOP SOM VERKTØY I PIANOUNDERVISNINGEN: En presentasjon og workshop på måter å bruke laptopen som verktøy i instrumentalundervisningen – spesielt rettet mot pianoundervisning både hovedinstrument og biinstrument.

Innhold:

Christian Stähler er en norsktysk musiker/pianist, produsent, arrangør, komponist og musikalsk leder fra Lørenskog. Han har en bachelor i utøvende rytmisk musikk fra Høgskolen i Staffeldtsgate og Praktisk, Pedagogisk Utdanning (PPU) fra Barratt Due Musikkinstitutt. Christian har 12 år som freelancer og lærer under beltet og har jobbet med et mylder av forskjellige artister og band fra både inn- og utland, samt en rekke forskjellige TV- og sceneproduksjoner. Den seneste tiden har han jobbet tett med MGP-vinner Ulrikke Brandstorp og har blandt annet produsert og skrevet til hennes julealbum og arrangert en ny versjon av «Danse mot Vår» for KORK som ble fremført på NRK 17. mai 2020. Han skriver også sin egen musikk og har vært med i mange forskjellige band og prosjekter gjennom karrieren. Jobber nå som lærer på Edvard Munch Videregående Skole i Oslo. Har tidligere jobbet på Lillestrøm VGS, Oslo By Steinerskole og som vikar på Rud VGS.


Monica Tomescu-Rohde

FANNYS ÅR: I prosjektet “Fannys år” søker Monica Tomescu-Rohde å sette lys på komponisten Fanny Hensel, Felix Mendelssohn-Bartholdys søster, og et av hennes viktigste soloverk for klaver, Das Jahr. Verket er en syklus bestående av 12 karakterstykker med tittel etter årets måneder, og som representerer Fannys “andre musikalske dagbok” fra en reise gjennom Italia i 1839-1840. Verkets manuskript inneholder ikke bare musikken, men er også beriket av illustrasjoner og poesi, i tillegg til at hver måned er trykket på papir i ulike farger. Dette tverrfaglige og audiovisuelle uttrykket i Das Jahr danner grunnlaget for Monicas prosjekt.

Monica Tomescu-Rohde kommer opprinnelig fra Romania. Etter pianostudier ved Musikkuniversitetet i Bucuresti flyttet hun til Norge, først til Tromsø og så til Oslo hvor hun avsluttet utdanningen sin med Diplom i utøving ved NMH. Hun har spilt flere piano-, kammermusikk- og orkesterkonserter og har hatt radioopptredener og ulike samarbeid med veldedige organisasjoner. Hun har deltatt ved ulike festivaler, blant annet ArcTic Festival i Piteå i Sverige og Nordlysfestivalen i Tromsø.

Parallelt med undervisningen er Monica også frilansmusiker, Hun har samarbeidet med mange musikere, bl.a. Aage Kvalbein, Elisabeth Norberg-Schultz, Thomas Ruud. Mellom 2007 og 2012 samarbeidet hun med Oslo Operafestival, og hun har vært akkompagnatør i en del operaproduksjoner (La Traviata, Carmen) og mini-operaer (Hans og Grete, Elskovsdrikken).

I 2013 dannet hun duoen “Musikk på høye hæler”, som fremfører musikk skrevet av kvinnelige komponister.For å gjøre denne musikken kjent for flere musikkelskere, startet Monica i 2017 en egen konsertserie i Drammen, “Kvinnelige spor i musikkhistorien”, som nå er i sin fjerde seson.


Astrid Tveter

NOTEPRESENTASJON: Astrid Tveter presenterer bøkene Kjent og Kjært-serien.

Astrid Tveter har en bred bakgrunn innen musikk og kultur. Hun har sin pedagogiske utdanning gjennom NTNU i Trondheim der hun også har oppnådd cand.philol.-grad innen musikkvitenskap.

Hun har over 20 års erfaring som pianolærer i blant annet kulturskoler, vært innom Ringve Museum som konservator og driver Tramp og Klapp – Interkulturelle musikkgrupper for barn i Trondheim basert på materiale hun som etnomusikolog har reist rundt i verden og samlet inn. 

De siste fire årene har hun drevet Kunstens Hus i Trondheim der hun underviser pianoelever i alle aldre, holder sine interkulturelle musikkgrupper og arbeider som gallerist. 

Astrid har gitt ut 13 lærebøker innen piano og musikkteori og en barnebok med CD gjennom Noteservice. Hun vil presentere tankegangen og bakgrunnen for lærebøkene på årets EPTA-konferanse.

Astrid er aktivt utøvende med sang, tangent, fløyter og perkusjon i AstridKvartett som spiller tradisjonell og egenkomponert musikk i en arabisk/skandinavisk miks.


Christian Ihle Hadland

MESTERKLASSE: Christian Ihle Hadland holder mesterklasse for unge talenter

Christian Ihle Hadland har etablert seg i det europeiske tetsjiktet som solist, soloartist og kammermusiker. Fra 2010 har han vært kunstnerisk leder for Stavanger Internasjonale Kammermusikkfestival sammen med den svenske klarinettisten Martin Fröst, deretter med Jan Bjøranger og nå med den danske cellisten Andreas Brantelid. 

Kritikerne har fremhevet Hadlands store variasjon i klangbehandling, subtile frasering og syngende tone. Flere har påpekt hans rytmefølelse og naturlige variasjon i tempo. Spillet hans er preget av en dyp konsentrasjon som gir fremførelsene et sterkt nærvær.

Hadland mottok sin første klaverundervisning som åtteåring. Tre år senere begynte han på Rogaland Musikkonservatorium, der han hadde Erling Ragnar Eriksen som klaverlærer. Videre fulgte studier med professor Jiri Hlinka, både privat og ved Barratt Dues Musikkinstitutt.

Den norske debuten fant sted med Kringkastingsorkesteret i 1998. Etter solodebuten i Den Norske Opera i 2008 fremhevet kritikerne at Hadland er «en unik musiker som kunstnerisk sett kan fylle enhver av verdens konsertscener.»

Det internasjonale gjennombruddet kom i 2011 da han som «BBC Radio 3 – New Generation Artist» over en toårsperiode hadde en rekke solistoppdrag med alle BBCs fem orkestre og opptrådte på Storbritannias mest prestisjetunge kammermusikkscener og -festivaler. Dette engasjementet ble avsluttet sammen med Oslo Filharmoniske Orkester og dirigenten Vasily Petrenko i en fremførelse av Beethovens andre klaverkonsert under BBCs promenadekonserter i 2013.

Hadland har opptrådt med flere av de ledende orkestrene i Europa og samarbeidet med dirigenter som Sir Andrew Davis, Leonard Slatkin og Herbert Blomstedt, samt musikere som Janine Jansen, Truls Mørk og Clemens Hagen. Under utdelingen av Nobels Fredspris i Oslo rådhus i 2006 akkompagnerte han sopranen Renée Fleming og nådde dermed ut til millioner av seere. Han har senere også vært hyppig benyttet som akkompagnatør.

Hadland har et allsidig repertoar som spenner fra William Byrd til Alfred Schnittke, men hovedvekten ligger på det klassisk-romantiske repertoaret med komponister som Franz Schubert, Wolfgang Amadeus Mozart, Frédéric Chopin og Robert Schumann i tillegg til Johann Sebastian Bach. Dette gjenspeiles også i hans CD-utgivelser.


HVA ER MUSIKK GODT FOR? Så langt tilbake som vi kjenner europeisk historie har filosofer, pedagoger og musikere tenkt og skrevet om verdien av musikkundervisning. I dette foredraget vil det trekkes linjer fra tidligere tiders tenkning om viktigheten av musikk i oppdragelsen, via spørsmålet om ”nytte” og ”unytte”, til en dagsaktuell drøfting av musikkopplevelsens egenverdi. Hvordan kan man altså i dag for eksempel argumentere for mennesker bør sende barna sine til pianoundervisning?

Øivind Varkøy

Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk og musikkvitenskap. Han er ansatt ved Norges musikkhøgskole, hvor han bl.a. er ledet for ph.d.-programmet. Varkøy er også professor II i musikk ved lærerutdanningen på OsloMet. Han har tidligere arbeidet som musikklærer i ungdomsskolen, høgskolelektor ved lærerutdanningen på Hamar, og professor ved Musikhögskolan, Örebro universitet. Varkøys forskningsinteresse er særlig knyttet til musikkpedagogisk filosofi og musikkfilosofi. Innenfpr disse områdene har han publisert en rekke artikler, bøker og antologiet både nasjonalt og internasjonalt. Aktuelle publikasjoner på norsk er boken Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie (Gyldendal Akademisk, 1993/2015), boken Musikk – dannelse og eksistens (Cappelen Damm Akademisk, 2017), og antologien Musikkfilosofiske tekster (Cappelen Damm Akademisk, 2020). Varkøy er også komponist, og har bl.a. skrevet sanger for Morten Harket og Solveig Slettahjell.


Miriam Hlavaty

RASKE FINGRE OG TUNGE ARMER – hvordan benytte anatomisk kunnskap for å oppnå en tryggere og mer behagelig pianoteknikk: Denne workshopen er en rask presentasjon og demonstrering av hvordan vi kan benytte anatomisk forståelse til å oppnå mer av det vi ønsker når vi spiller. En tung, men fri arm og raske fingre krever en spesifikk koordinasjon av musklene i hender, armer og skuldre med en kombinasjon av avspenning, men også aktivering i bestemte muskler som skal gi oss støtte. Denne støtten er avgjørende bl.a. for hurtig fingerspill.  Derfor starter vi med en rask analyse av muskelaktivitet under spilling og hvilke muskler som bidrar til hva.

Deretter går vi gjennom praktiske øvelser som aktiverer og styrker relevante muskler for pianospill, og øvelser som gjør at man kan slappe mer av i de musklene som skal bidra til tyngde og bevegelsesfrihet. Vi er også raskt innom typisk muskelkoordinasjon som på lang sikt kan bidra til belastningsskader og hvordan vi som lærere kan være obs på dette hos våre elever. Vi holder oss ved pianoet så det er mulig å teste de ulike musklenes påvirkning på spillefølelsen underveis. Vi kommer også inn på temaet sitting, og hvilken konsekvens ulike posisjoner kan ha for bevegelighet og hurtighet i armer og fingre.

Timani er et bevegelses-system skapt av Tina Margareta Nilssen, basert på dyp forståelse for anatomi og fysiologi i relasjon til musikkutøving. Gjennom fokus på det fysiologiske aspektet ved spilling og synging, hjelper denne metoden musikere å utnytte kroppen på best mulig måte under øving og spilling. Metoden benyttes av musikere verden over, fra solister til ensembler, fra studenter til etablerte profesjonelle musikere, fra musikere som erfarer spille-relaterte belastningsskader eller fysiske problemer under spilling til musikere som ønsker å sikre seg og sine elever mot at disse skal oppstå i fremtiden. Timani som metode har en økende populært i skoler, universiteter og konservatorier for dets mangfoldige bruksområder, og blir for øyeblikket undervist av et stadig økende nettverk av lærere i hele 15 land.

Miriam Hlavaty er pianist, komponist, foredragsholder, Timanilærer og somatisk coach og gir privattimer så vel som forelesninger, gruppeundervisning, helgekurs og workshops i Timani og andre temaer knyttet til fysisk og mental musikerhelse i Norge og internasjonalt. Hun er instituttlærer ved Institutt for musikerhelse og -bevegelse i Oslo og holder årlige forelesninger i faget Utøverpsykologi og prestasjonsforberedelse for bachelor- og masterstudentene ved NTNU. I regi av foretaket sitt The listening experience holder hun også foredrag og underviser privat og på oppdragsbasis i Norge og internasjonalt. www.thelisteningexperience.com


David Magyel

ONLINE PIANOTEACHING VS. TRADITIONAL PIANOTEACHING: Kan man lykkes som pianopedagog ved å tilby online pianoundervisning? En forelesning som gir et innblikk i Davids metodikk når det gjelder online pianoundervisning.

David Magyel er jazzpianist, komponist/arrangør, pianopedagog og grunnlegger av «Sound of emotions» – online pianoundervisning og har gitt ut flere bind med opplæring i jazzpiano. David startet å spille piano da han var 5 år. Han studerte klassisk piano i Slovakia i 12 år og fortsatte sine studier som jazzpianist i Ungarn i 3 år. I dag er han bosatt i Bergen hvor han driver sin egen pianoskole, har avtale med musicnotes.com og har over 96 000 abonnenter på sin egen youtube-kanal.


KONSERT MED EIRIK HAUG STØMNER: Eirik spiller et spennende program hvor Beethovens Bagateller op. 126 kombineres med Wolfgang Plagges «Reflections» op. 113 over Beethovens op. 126

Eirik Haug Stømner

Eirik Haug Stømner (1993) er en norsk pianist fra Halden. Våren 2018 fullførte han det prestisjefylte solistdiplomstudiet ved Norges Musikkhøgskole, hvor han har studert med professorene Einar Henning Smebye og Marianna Shirinyan. I den sammenheng debuterte han som solist med Kringkastingsorkesteret i Brahms’ første klaverkonsert, en konsert som siden ble sendt på NRK.

Stømner er tidligere vinner av Ungdommens Musikkmesterskap, Halden Arbeiderblads sang- og musikkpris og Einar Steen-Nøklebergs talentpris, og mottok en spesialpris for sin tolkning av Liszts beryktede h-mollsonate under den internasjonale pianofestivalen i Bolzano 2016. I 2019 mottok han den gjeve Robert Levins pianistpris, som nummer 20 i rekken siden 1982. Av tidligere vinnere kan nevnes Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse, Sveinung Bjelland, Christian Ihle Hadland og Tor Espen Aspaas.

Stømner har bred erfaring både som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Han har vært solist med blant annet Ukraine National Radio Symphony Orchestra, Det Norske Blåseensemble og Oslo symfoniorkester, og har spilt konserter over hele Europa. I 2018 var han med på NRKs minutt for minutt-sending i anledning Edvard Griegs 175-årsjubileun, og våren 2019 debuterte han ved Festspillene i Bergen. I 2020 ble han nok en gang invitert til Festspillene, og gjorde også en konsert under Oslo Kammermusikkfestival. Høsten 2018 ble han ansatt som akkompagnatør og pianolærer ved musikklinja på Foss videregående skole i Oslo. I sommer var Stømner ukens pianist på Troldhaugen.


MORGENKONSERT: Prisvinner i Ungdommens musikkmesterskap, Bård Elias Nystøyl, synger.

Bård Elias Nystøyl. Foto: Ellen Lande Gossner

Bård Elias Nystøyl er 16 år og bor i Oslo. Han begynte å synge i Oslo Domkirkes Guttekor i 2014, med Helene Haarr som sin første sanglærer. Siden da har sang og musikk vært en viktig del av livet hans. 

Rundt to år senere begynte han i Barnekoret ved Den Norske Opera og i 2017 tok han valget om å ta musikken videre og begynte på Musikk på Majorstuen. Der fikk han muligheter til å jobbe mer solistisk og møtte sanglæreren Marianne W Lewis, som også er hans lærer i dag.

Våren 2018, og senere våren 2019, fikk Bård muligheten til å være solist på forestillingen “Utafor” på det Norske Teateret, som mottok Heddaprisen for 2018. Mellom første og andre gang “Utafor” var satt opp, hadde Bård kommet i stemmeskiftet. Musikken var låst og kunne ikke endres, og dette gjorde at han måtte synge som kontratenor.

I dag synger Bård både kontratenor og baryton – i Domkirken, Operaen, musikklinjen på Foss VGS og gjennom TUP, Norges musikkhøgskoles talentutviklingsprogram. Det siste året har det vært få muligheter å opptre solistisk, men Bård har deltatt i to konkurranser: Midgardkonkurransen, hvor han mottok inspirasjonsprisen for sang i sin klasse, og Ungdommens musikkmesterskap, hvor han mottok 1. pris og ble valgt ut til å delta i finalekonserten, som en av to sangere. Dette har vært viktig inspirasjon i et krevende år.


WORKSHOP OG MESTERKLASSE i JAZZ/BESIFRING: «Improvisasjon er et universelt fenomen som angår oss på mange plan. Jeg ønsker å vise at det er ganske enkelt å komme i gang med improvisasjon ved å knytte dette opp til kjente elementer som alle kan forholde seg til. Ved hjelp av stemmen kan vi imitere både rytme og melodi, vi har det alle i oss!» – Jan Gunnar Hoff

Del 1: workshop for pedagoger om hvordan undervise/komme i gang med jazz/besifring

Del 2: masterclass med en jazz elev fra Edvard Munch VGs

Jan Gunnar Hoff

Jan Gunnar Hoff er en av Norges ledende jazzpianister og keyboardister. Han er født i Bodø i 1958. Jan Gunnar Hoff har utgitt 20 innspillinger så langt og fikk Buddy-prisen i 2013, som er den høyeste utmerkelse innen norsk jazz. Han har også status som Steinway artist. I november 2020 holdt Hoff to solokonserter i Den norske Opera. Som komponist har Hoff mottatt Edvard Grieg-prisen, og han har samarbeidet med internasjonale jazzmusikere som Pat Metheney, Mike Stern, Gary Novak og Alex Acuna.

Jan Gunnar Hoff har holdt konserter i USA, Sør-Amerika, Japan og i mange europeiske land. Han har vært nominert til Spelemannsprisen og til US Grammy Awards.. Jan Gunnar Hoffs siste innspilling, «Polarity»,  ble utgitt i 2018.

I tillegg til å være utøvende musiker, er Hoff ansatt som professor ved Universitetet i Tromsø og ved Universitetet i Kristiansand.


Munch Piano Duo

KONSERT MED MUNCH PIANO DUO: Kari Dajani og Thomas Knudsen fremfører Stravinskijs Vårofferet for to klaver.

Munch Piano Duo består av pianistene Kari Kvernberg Dajani og Thomas Knudsen, begge f. 1972. Duoen springer ut fra miljøet ved musikklinja ved Edvard Munch vgs. der begge pianistene har full stilling som pedagoger og akkompagnatører. Duoen etablerte seg med sitt debutalbum med pianoduoer av Rachmaninoff, publisert i nov. 2020. De ønsker og arbeide videre med musikk for både firhendig og to klaver. 

Duoen synes det er gøy og spille kammermusikk for firhendig eller to klaver. De forsøker hele tiden å ha fokus på presist samspill og jobbe med kontraster og nyanser i uttrykk og klang. Med det rytmiske som et bærende element, oppstår kanskje høydepunktene når den ene pianisten føler at man blir «dratt med» av den andre! 

Kari Kvernberg Dajani

Kari J Kvernberg Dajani, f. 1972 er klassisk pianist med utdanning fra Østlandets Musikkonservatorium (1991-1994), Norges Musikkhøyskole (1995-1997) og Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo (Master, 2006). Har lang utdanning og erfaring både som solist, akkompagnatør, repetitør og klaverpedagog. Studerte klaver hos professor Einar Henning Smebye (1991-97). Har lang erfaring som pedagog og akkompagnatør ved flere kulturskoler og videregående skoler i Oslo og Akershus siden 2003 (Bærum kulturskole, Oslo musikk- og kulturskole, Foss vgs, Manglerud vgs og Oslo by Steinerskole). Har jobbet som repetitør ved Den Norske Opera og Ballett og arbeider som frilanspianist i ulike kammermusikk-prosjekt. Jobber som pianolærer og akkompagnatør ved Edvard Munch Videregående siden 2015 og som didaktikklærer ved Norges Musikkhøgskole siden 2018. 

Thomas Knudsen

Thomas Knudsen, f. 1972 er klassisk pianist og jazz-pianist. Han har utdanning fra Østlandets musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole. Fullførte master, våren 1999 ved Norges musikkhøgskole med hovedfag i kammermusikk /soloinstrument. Hadde verneplikt i Marinemusikken i Horten fra 1996-97 og var solist, orkestermusiker, kammermusiker, akkompagnatør og taffelpianist. Har lang erfaring som pedagog og akkompagnatør ved flere kulturskoler og videregående skoler (Gjøvik kulturskole, Myre kulturskole, Sortland vgs, Lillestrøm vgs, Manglerud vgs, Oslo By Steinerskole og Edvard Munch vgs). Siden 2015 ansatt på musikklinja ved Edvard Munch vgs. i full stilling. Han underviser i klassisk og jazz og er repetitør ved skolen. Har jobbet frilans i KORK og Stabsmusikken siden 2005. Div. frilansoppdrag, bl.a. som pianist i «Rooms» ved Operaen 2017 og keyboardist i 30 forest. med «Phantom of the Opera» ved Folketeatret høsten 2018.  Underviser i didaktikk, jazzpiano ved Norges musikkhøgskole siden 2018.